
Na przykład, konfiguracja silnika 90° V6, w dawnych czasach czasami uzyskiwana za pomocą sześciu cylindrów silnika V8 z 3-rzędowym wałem korbowym, wytwarza silnik z nieodłączną pulsacją w przepływie mocy spowodowaną „luką” pomiędzy impulsami zapłonu zmienia się z krótkich i długich przerw, ponieważ 90-stopniowa blok silnika nie odpowiada 120-stopniowemu rozstawowi wału korbowego.
Ściągacz do łożysk z indywidualnym rzędem
Ten sam silnik może jednak dostarczać równomiernie rozłożonych impulsów mocy za pomocą wału korbowego z indywidualnym rzędem korby dla każdego cylindra, rozłożonym w taki sposób, że tłoki są faktycznie przesunięte względem siebie o 120°, tak jak w przypadku silnika GM 3800. Podczas gdy większość produkowanych silników V8 wykorzystuje cztery rzędy korb rozstawione pod kątem 90°, wysokowydajne silniki V8 często wykorzystują „płaski” wał korbowy z rzędami rozstawionymi pod kątem 180°, co w sumie daje dwa proste cztery silniki pracujące na wspólnej skrzyni korbowej. Różnica słychać, ponieważ płaskie wały korbowe powodują, że dźwięk silnika jest płynniejszy i wyższy niż dźwięk poprzeczny (na przykład, IRL IndyCar Series w porównaniu z NASCAR Sprint Cup lub Ferrari 355 w porównaniu z Chevrolet Corvette). Ten typ wału korbowego stosowano również we wczesnych typach silników V8. Patrz artykuł główny na temat wałów korbowych poprzecznych.
Ściągacz do łożyska równowaga silnika
W przypadku niektórych silników konieczne jest zapewnienie przeciwwagi dla masy tłoków i drążków łączących w celu poprawy równowagi silnika. Zazwyczaj są one odlewane jako część wału korbowego, ale od czasu do czasu są to elementy przykręcane śrubami. Podczas gdy przeciwwagi dodają znacznej wagi do wału korbowego, zapewnia to bardziej płynną pracę silnika i pozwala osiągnąć wyższe obroty. Kup zatem ściągacz do łożyska.
Wał korbowy z latającymi ramionami
W niektórych konfiguracjach silnika wał korbowy zawiera bezpośrednie połączenia pomiędzy sąsiadującymi ze sobą sworzniami korb, bez typowego pośredniego łożyska głównego. Łącza te nazywane są „latającymi ramionami”.42] Takie rozwiązanie jest czasami stosowane w silnikach V6 i V8, ponieważ umożliwia projektowanie silnika pod innymi kątami V niż te, które byłyby wymagane do zapewnienia równomiernego odstępu pomiędzy kolejnymi rozpalaniami, przy jednoczesnym wykorzystaniu mniejszej liczby łożysk głównych niż w przypadku pojedynczego tłokowego wału korbowego. Takie rozwiązanie zmniejsza masę i długość silnika kosztem mniejszej sztywności wału korbowego.
Niektóre wczesne silniki samolotowe były silnikiem obrotowym, gdzie wał korbowy był przymocowany do płatowca i zamiast tego cylindry obracały się ze śmigłem.
Silnik radialny jest silnikiem spalinowym typu tłokowego, w którym siłowniki kierują się na zewnątrz z centralnego wału korbowego, podobnie jak szprychy koła. Od przodu przypomina stylizowaną gwiazdę i w niektórych językach nazywany jest „silnikiem gwiazdy” (niemiecki sternmotor, francuski Moteur en étoile). Konfiguracja promieniowa była bardzo powszechnie stosowana w silnikach lotniczych, zanim zaczęły dominować silniki turbinowe.